Selaat arkistoa kohteelle vatsalhastreeni.

Näin saat kiinteän vatsan hetkessä

30.6.2016 Yleinen

Kauniit ja kiinteät vatsalihakset ovat monien naisten ja miesten haave, mutta todella monelta leikki jää kesken pelkällä ajatustasolla, koska sen luullaan olevan jotenkin ylivoimaisen vaikeaa. Todellisuudessa näin ei ole, vaan jokainen voi päästä kesäkuntoon nopeasti. Tässä blogikirjoituksessa on sinulle hieman vinkkejä vatsalihastreeneihin.

Liian monen henkilön kohdalla vatsalihastreeni jää pelkästään suoriin, eli ns, perinteisiin vatsalihasliikeisiin, jonka lisäksi ei välttämättä tehdä mitään muuta. Todellisuudessa kuitenkin nämä perinteiset liikkeet kehittävät vatsaa ainoastaan yksipuolisesti, jonka lisäksi keho tottuu nopeasti tähän samaan rasitukseen. Jos vatsalihasliikkeistä pitäisi valita ainoastaan yksi tehokkain, niin se olisi varmasti lankku, joka polttaa hyvin kaloreita vatsan alueelta ja samalla rasittaa tasaisesti useita vatsan alueen lihaksia.

Jos haluat kiinteän vatsan niin kokeile ainakin näitä liikkeitä:

  1. Sivulankku
    Tämä on hieman perinteistä lankkua haastavampi liike, joka toimii siten, että maataan kyljellään massa. Kun olet asennossa, niin nostat kehoasi ilmaan siten, että paino jää pelkästään toisen kätesi ja jalkojesi varaan.
  2. Punnerruskävely
    Punnerruskävely toimii siten, että menet normaaliin punnerrusasentoon ja otat ns. askelia käsilläsi eteenpäin. Mene käsillä niin pitkälle kuin vain mahdollista, mutta pidä jalat yhdessä pisteessä paikallaan koko ajan. Liike vaikuttaa tehokkaasti lähes kaikkiin kehon lihaksiin.
  3. Alligaattoriliike
    Tämä liike polttaa hyvin kaloreita ja vaikuttaa vatsan lisäksi muihinkin lihaksiin. Liike toimii siten, että menet punnerrusasentoon ja asetat jalkojesi alle esimerkiksi hyvin luistavan pyyhkeen. Sen jälkeen vedät käsilläsi itseäsi eteenpäin. Voit edetä esimerkiksi viisi metriä ja kääntyä sen jälkeen ympäri sekä toistaa tätä.

Muista ruokavalio ja oikeat lisäravinteet

Kuten moni ammattilainen ja kehonrakentaja on sanonutkin, niin vatsalihakset (ja erityisesti se six pack) tehdään keittiössä. Eli, jos haluat todella kiinteän vatsan, niin siihen ei pelkällä treenillä päästä.

Varmista, että kulutat sen verran mitä syöt ja suosi etenkin treeniprojektin aikana runsaasti salaatteja, kanaa ja kalaa. Lisäksi treenien tueksi kannattaa ottaa sopiva palautusjuoma, jotta vatsan alueen lihakset saavat riittävästi rakennusaineita. Pelkkä rasvan polttaminen ei kuitenkaan ole yleensä se ratkaisu, vaan niitä lihaksia pitää ihan oikeasti kasvattaa.