• Nimittäin paino.
    Alaspäin. Hitaasti, mutta silti.

    Lumotraineri Sanna antoi ne parhaat käskyt.

    Liiku, älä luovuta ja syö aamupala.

    Milläkö se paino alkoi taas pikkuhiljaa pudota.[…]

  • VilleP kirjoitti uuden julkaisun, Arki is Back., sivulla UkkoKuntoon 1 vuosi, 1 kuukausi sitten

    No kieltämättä, kyllähän siinä niin sitten kävi että kun loma alkoi ja jatkuin niin Lumo jäi. Treenit perseelleen ja painonpudotus loppui kuin seinään. Löllö olo.

    Paino putosi siihen saakka, kun treenasin ja[…]

  • image Mitä se huutelee, kun ei ole edes vielä laihtunut, saati saanut ukkoa kuntoon?
    Tämä on matkakuvaus. Perillepäästyäni en enää huutele. Siihen asti lue, jos luetuttaa.

    Vappuna aloittamani matka parempaan vointiin ja pysyvään alempaan rasvaprosenttiin ei ole ensimmäinen yritykseni. Tällä kertaa juoksen maaliin saakka. Pururadalla on pari kiloa pekonia, mutta niiden yli kiipeän tai vaikka hyppään – sitten kevyempänä. Tämäkin kirjoitus liittyy tavalla tai toisella tähän reissuun ja kertoo omista mielipiteistäni vailla tieteellistä pohjaa. Minun ei ole tarkoitus missään kohdassa kyseenalaistaa kenenkään muun kokemaa tai tieteellisiä totuuksia, mutta jos jollekin on iloa lukemastaan, olen onnistunut dokumentoimaan jotain oikein. Onpa muutama sanonut, että on motivoitunut itsekin laittamaan ukkoa kuntoon. Se muuten tuntuu helvetin hienolle.

    Olen keittiömestari, jonka intohimo on hyvä ja maistuva rakkaudella tehty ruoka. Kaikki ruokaan liittyvä on aina ollut tärkeää ja hyvä ruoka on hyvää. Olen syönyt paljon hyvää. Olen lopen uupunut olemaan väsynyt tai tekemään asioita 99%:sti. Pidän siitä että kaikki mitä tehdään tehdään täysillä. Työpaikkaansa vaihtavan Hotellinjohtaja Ruposen sanoin; Asiat joko ovat, tai eivät ole. Kiitos tästäkin hienosta ajatusmallista ja opista -hienoa reissun jatkoa Jani. Mennään joku päivä imemään pari Puhti-kauraa.

    Sitten viikon vikinään: Paradoksia kerrakseen.

    Olen viimein oppinut, tai sisäistänyt ainakin, että olen aina tehnyt ja ajatellut Kaiken painonpudotuksessa ja elämänhallinnassa täysin väärin. Rajoita, lopeta, vähennä. Vähemmän, kovempaa, ÄLÄ !!!
    Kaikki tuntuu niin paradoksaaliselta, että sitä on vaikea hyväksyä, siis ihan tosissaan. Ajatus siitä, että jotain pitää lopettaa tai jotain pitää vähentää on lähtökohtaisesti väärin. Kaikkea pitää lisätä, ei vähentää. Mutta lisätyt asiat pitää tehdä oikein. Tai pitäisi, koska onhan tässä lipsuttu, tietenkin. Juhannus ja vähän kaikkea muuta. Nyt kuitenkin paluu ruotuun ja asian ytimeen. Ukko kuntoon. Vanhoja on turha murehtia, siihen ei enää voi vaikuttaa.

    Kun pudottaa painoa pitää syödä enemmän.
    – pitää vain syödä oikeita asioita, mutta enemmän. Jotta ei ole nälkä ja houkutuksia syödä väärin.
    Kun pudottaa painoa pitää levätä enemmän.
    – tämä on jostain syystä asia mistä ei juurikaan puhuta tai mitä ei pidetä merkityksellisenä. Vain riittävästi levännyt ihminen toimii rationaalisesti, oikein ja intohimolla. Asiasta riippumatta? Väsynyt ihminen liikkuu laiskasti ja siitä seuraa huono uni ja kierre on valmis. Väsynyt ihminen haksahtaa siihen harhaan, että suolapähkinäsuklaa piristää. Ei muuten piristä.
    Kun pudottaa painoaan pitää miettiä ruokaa koko ajan, tosin se on minulle tuttua.
    -kun laihduttaa pitää tietää mitä syö seuraavaksi, missä ja milloin. Nälkää ei saa päästä ”yli”, siitä seuraa sama kuin liiasta väsymisestä – kaikki on huonoa ja menee päin helvettiä.
    Kun pudottaa painoaan on hyvä pitää eväitä mukanaan.
    – jos ei tiedä koska ja mitä syö, on erinomaista kun on mukana jotain, mikä on järkevää. Huoltoaseman munkki huutaa nimeä välittömästi, kun nälissään on menossa hakemaan välipalaa.
    Kun pudottaa painoaan pitää kokata enemmän.
    -uskon aitoon rehelliseen ruokaan, ilman lisäaineita. Uskoakseni valmisruoka paitsi on epäterveellistä ja lihottavaa, myös kallista. Ja mitä ammattiini tulee, valmisruoka on omiaan myös tuhoamaan makuaistin. Oikeat maut katoavat jonnekin jonkun alle ja normaalista ruoasta tulee kummallisen makuista. Ja eineksistä normi.
    Kun pudottaa painoaan ei pidä liikkua sata lasissa -siis tehdä mieluummin oikeita liikkeitä oikein, oikeilla painoilla kuin repiä verenmaku suussa niin, että siitä ei ole iloa kuin sivustaseuraajille. Ja ei ole pakko juosta täysiä, kun kohtuudella jaksaa liikkua kauemmin ja rasva palaa. Ja kuntokin nousee. Juokse satanen ja nosta kolme kertaa maksimilla ja kotiin. Tai sitten tunti kuntopyörää kohtuusykkeellä. Sen perään kunnon lihaksia ja koko kehoa aktivoiva opastettu vartalonhallinnan paranemiseen tähtäävä lihaskuntoharjoittelu. Hitaasti hyvä tulee, monessa asiassa.

    Tästä kaikesta mainitsemastani nurinkurisuudesta mieleeni tulee ajatus siitä, että onko painonpudotuskin väärin? Pitäisikö ajatusmallin kokonaisuudessaan tähdätä vain ja ainoastaan parempaan oloon. Siihen, että liikkuisi enemmän ja söisi viisaammin ja voisi paremmin. Painon putoaminen seuraa kyllä aikanaan. Ja kuten viimeaikoina kokeellisestikin todestettua, mitä nopeammin paino putoaa, sitä varmemmin se tulee takaisin. Nopeasti.

    Halutessaan pudottaa painoaan ei siis pidäkään laihduttaa. Pitää syödä ja nukkua enemmän. Ajatus on helppo ymmärtää, mutta vaikea uskoa todeksi. Aioin jatkaa tätä kokeilua. Tähän mennessä kiloja on lähtenyt yli kilo viikossa, mutta enemmän olen kiinnostunut siitä, että energiaa ja hyvää oloa on enemmän.

    Nämä ajatukset ovat auenneet minulle vuosien mittaan. Lumo-traineri Sanna on osannut sanoa ne minulle lisäksi hyvin selkeästi ääneen. Samoin kuin sen, että ei pitäisi olla niin kauhean ehdoton. Tässä kohden käytän omaa vuosien suosikkivertaustani elämän ja shakin samankaltaisuudesta. Koska aina on pakko tehdä siirto ja aina ei ole hyviä siirtoja, niin silloin pitää valita vähiten huono. Kyse siis on usein pienistä valinnoistakin. Otanko munkin, vai onko minulla ananas eväänä, menenkö jo suihkuun, vai teenkö vielä yhden sarjan jalkaprässiä. Lumo-traineri ei siis ole satakiloinen lihaskasa joka vittuilee vieressä, kun ei nouse hauiskäännössä enempää kuin edellisviikolla. Omalla kohdallani olen saannut kokonaisvaltaisia neuvoja, intoa ja kannustusta. Oppia kuinka menen eteenpäin. Se on hurjjan tärkeää. Kiitos.

    Syömisen rytmitys on helppoa, kun sen tekee heti aamulla ja valmistaa ruoat etukäteen ja miettii koko päivän valmiiksi. Olen toki parhaillaan lomalla. Työhön paluu on sitten oma juttunsa, johon koitan löytää rytmiikan ja oikean tavan toimia.
    Ohjattu ja minulle laadittu ohjelma on ehdottomasti ollut rankinta. Sattuu, niin että tekee kipeää ja haittaa. Mutta siihen jää koukkuun. Kiitos siitäkin. Silti se ei riitä. Olen koukussa liikkumiseen ainakin juuri nyt. Ja koukussa siihen, että olisin edes kohtuullisessa kunnossa, että jaksaisin liikkua enemmän ja kovempaa. Yritän treenata itseni siihen kuntoon, että voisin alkaa treenaamaan kovempaa.

    Lopetan tän laihduttamisen nyt ihan kokonaan ja lähden Lumoon vetäsemään keskivartalotreenin ja päälle ihan pikkasen fillaria. Sillai, että ihan pikkasen on hyvä olo sen jälkeen. Semmonen, että tuntee lopettaneensa perseilyn. Ja sen jälkeen mä aion syödä todella valtavan annoksen herkullista vuodenajan parasta ruokaa. Sitten otan nokoset. Ja huomenna vaaka näyttää vähemmän kuin tänään.

    On tää ihmetouhuu.

    #loppuuseperseily #ukkokuntoon #viikonvikinä #lumouduliikunnasta #lumoutunut

  • VilleP kirjoitti uuden julkaisun, Plusmiinusnolla, sivulla UkkoKuntoon 1 vuosi, 3 kuukautta sitten

    Jumittaa. Jumittaa niin maan mahottomasti. Paino nimittäin. Paino painelee suuntaan ja toiseen, pysyen kuitenkin keskiarvollisesti ”samana”. Motivaatio koetuksella!? Olihan tämä odotettavissa, mutta voi kuinka se[…]

  • [caption id="attachment_95" align="alignnone" width="300"]Aloituksesta kahden viikon välein. .. ei paljon naurata, tai naurattaa myöhemmin. Aloituksesta kahden viikon välein. .. ei paljon naurata, tai naurattaa myöhemmin.[/caption]Mä en oo syönyt tänään mitään ja silti en laihdu ja lihoan.
    Siis, en ole syönyt tänään ruokaa, mutta olen syönyt kaverin lautaselta kahdeksan ranskalaista, kahvipöydässä kaksi puolikasta kakun palaa – joka tunnetusti ei ole mitään. Yksi kakkupala sen sijaan olisi pala kakkua.
    En ole syönyt tänään mitään, mutta olen juonut litran appelsiinimehua, mehuhan on terveellistä. Olen tietysti lounaan syönyt, mutta se oli vain salaattia ja ölykastiketta ja vuohenjuustoa ja olikohan siinä jotain krutonkeja. En ole syönyt muuta kuin dieettivalmistteni ja yhden jätskin, siis pitäähän kesällä jätskii syödä. Niin ja illalla en aio juoda olutta vain viiniä, laihduttajahan voi juoda viiniä. Se EI lihota. Pari oliivia ja pienet paahtoleivät ja kuivaa valkkaria.
    Aamulla, koska aamiainen on tärkein päivän aterioista, syön vain puolikkaan croissantin ja juon mehua ja vähän rapsakkaa mysliä, sehän on terveellistä. Kevytjuustoa voi ottaa puolet enemmän, että saa kalsiumia ja proteiinia.
    Kyllä mä lasken mitä mä syön.
    Jos nyt yhden konvehdin kahvin kanssa ottaa, niin eihän se nyt ole paha. Ja sitäpaitsi on mun toisen nimen nimpparit niin kyllä mä kuitenkin puolikkaan palan piirakkaa voin ottaa. Treenaan sitten ensviikolla enemmän. Jos kulkee siis.

    Ja sitäpaitsi mä treenaan ja liikun tosi paljon.Eilen kävelin kauppakassien kanssa melkein 300 metriä kotiin ja kerran menin viimeviikolla rappusia, ku hissi oli huollossa. Arkiliikuntaa kato. Eilen olin salilla kaks tuntia. Näin Penan, Tsögen, Myyttisen ja Lillin ja Lallin siellä. Olis kuule paljon kerrottavaa. Niille KAIKILLE oli sattunut vaikka mitä. En mä kyl ehtiny tekeen koko treenii loppuun asti, ku siinä oli niin paljon jonoo, mutta olin kuitenkin kaks tuntii salilla. Niin ja poljin toissa torjantaina fillarilla töihin, se on kuitenkin 2km, kyllähän se treenistä käy, kun on toiseen suuntaan ylämäkeekin. Ja siis en mä sit enää jaksanu lähtee kävelylle, kun oli jotenkin semmoinen olo. Ja niin viimeviikolla kuitenkin halkoja tein mökillä. Pitäisihän sen painon pudota. Vaikka kyllä makkara ja kalja maistui kun olin niitä halkoja tehnyt ison kasan, tai ainakin kasan tai siis klapikoneella tein, mutta kuitenkin. Huomenna mä meen lenkille. Mutta siis jos ei sada. Onkohan mulla isot luut vai kilpirauhases vikaa…

    Loppuu se perseily.

    #ironia #sanotaanrumasananiinkuinseon
    #rehellisyys #loppuuseperseily
    #ukkokuntoon #lumoutunut #lumo #lumotrainer

  • VilleP kirjoitti uuden julkaisun, Uimakoulu, sivulla UkkoKuntoon 1 vuosi, 4 kuukautta sitten

    Ukko kuntoon – blogi kertoo rimpuilusta kiloja vastaan kolmen perusasian voimin. Ravitsemus, arkiliikunta ja ohjattu liikunta Liikuntakesku lumossa Lumotrainerin johdolla.

    Aloittamani matka ei ole[…]

  • Jälleen totean, että ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun ryhdytään ukkoa kuntoon laittamaan. Eikä edes ensimmäinen blogini aiheesta. Tyngäksi ovat jääneet molemmat aikeet. Tämä ei jää.

    Olen ammatilatani[…]

  • Heti alkuun totean, että ei tämä suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun ryhdyn itseäni kuntoon laittaamaan. Eikä edes ensimmäinen blogini aiheesta. Tyngäksi ovat jääneet molemmat aikeet.

    Olen ammatilatani[…]

  • VilleP muutti profiilikuvansa 1 vuosi, 4 kuukautta sitten

  • VilleP muutti profiilikuvansa 1 vuosi, 4 kuukautta sitten

  • VilleP rekisteröityi sivustolle 1 vuosi, 4 kuukautta sitten